Vertrouwenspersoon
Bij Proloog vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig en gehoord voelt. Soms kan het gebeuren dat een leerling, ouder of medewerker te maken krijgt met een vervelende of ongewenste situatie. In zo’n geval is het belangrijk dat er iemand is bij wie je terechtkunt.
Volgens de landelijke richtlijnen én onze klachtenregeling is elke school verplicht een contactpersoon te hebben. Daarnaast wordt geadviseerd om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Omdat deze rollen veel overlap hebben, heeft Proloog ervoor gekozen om twee vertrouwenspersonen beschikbaar te stellen voor alle scholen: één voor ouders/leerlingen en één voor medewerkers.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon:
- luistert naar je verhaal en is het eerste aanspreekpunt bij ongewenst gedrag of situaties;
- zorgt voor een veilige omgeving waarin je je vrij voelt om te praten;
- kijkt of er mogelijkheden zijn voor bemiddeling (maar bemiddelt niet zelf);
- verwijst – als dat nodig is – door naar een externe partij voor verdere ondersteuning;
- denkt mee over hoe het schoolklimaat beter kan, gevraagd en ongevraagd;
- behandelt alles wat je deelt strikt vertrouwelijk.
Voor ouders en leerlingen
Ouders en leerlingen kunnen terecht bij een externe, onafhankelijke vertrouwenspersoon via CEDIN Zorg & Onderwijs:
Klaar Zegers
📧 klaar@mmvertrouwen.nl
📞 06-51399499.
Meer weten? Lees: Introductie vertrouwenspersoon ouders en leerlingen.
Voor medewerkers
Medewerkers kunnen terecht bij:
Jannet Poppe (GIMD)
📧 j.poppe@gimd.nl
📞 06-81182573