Op school maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis
met kunst en cultuur door het kunstmenu van Schoolkade. Na acht jaar schooltijd
zijn ze een keer bij de bibliotheek en alle musea geweest, ze hebben dans en
theater gezien, ze zijn naar een atelier geweest en ze hebben muziek gemaakt.
Daardoor vinden ze hopelijk ook iets waar ze hun ei in kwijt kunnen. Ik ben nu
zo’n 9 jaar cultuurcoach en doe dit bij Proloog voor De Twa Fisken en de
Wynwizer. Ik coach vooral veel door te doen. Ik geef bijvoorbeeld een les en de
leerkracht kijkt mee. Vaak pikt de leerkracht daar wel iets van op zodat die er
ook zelf later mee aan de slag kan. Zo ontstaat er een rimpeleffect. Natuurlijk
verschilt het wel per leerkracht of die dit zelf doet of toch liever uitbesteedt.
Ik hoor zo vaak dat ze leerlingen van een andere kant zien door de mijn lessen.
Een kind dat normaliter heel stil is en je dan opeens de oren van het hoofd
praat. Of een leerling die niet goed kan rekenen, maar wel erg goed kan dansen.
Dat is fantastisch. Ik kwam vorig jaar nog een jongen tegen op de dansschool
waar ik zelf lessen neem. Hij sprak me aan: hé, u bent toch juf Roos? U gaf ons
altijd theaterles’. Die jongen ging nu naar de dansacademie. Dat vind ik zo tof
om te zien.
De samenwerking is erg prettig. We weten elkaar goed te vinden en
staan op gelijke voet. Ik word gezien en dat is heel fijn. Ik kreeg onlangs van
een leerkracht de vraag of ik met haar mee wilde denken. Het lukte de
leerlingen niet om een lijst woorden te snappen. We hebben toen samen een
levensgroot bordspel gemaakt. Door het als een spel te benaderen gingen ze de
woorden als vanzelf ‘ervaren’ waardoor ze het wél snapten. Het is mooi als de
leerkracht inziet dat een andere benadering nodig is en dat ze mij dan ook
inschakelen. Ik merk dat leerkrachten steeds meer die vertaalslag kunnen maken
en dat is natuurlijk geweldig. Want daarmee maken we samen het onderwijs
aansprekend!
Tijdens de lockdown begon het zo te jeuken dat ik de kinderen nu
niet kon bereiken. Ik ben toen een youtube, instagram en facebook kanaal
begonnen waar ik iedere dag een dansopdracht op plaatste met een filmpje. Als
je dan terugkrijgt van een leerling - die zich in een lastige thuissituatie bevond
- dat ze het zó fijn vindt dat ze dankzij mij elke dag even kan dansen. Daar
doe je het voor. Voor sommige leerlingen is dit echt de uitlaatklep die ze
nodig hebben.
Het aantal uren voor het kunstprogramma wordt bepaald aan de hand
van de grootte van de school. Hoe dit precies ingevuld wordt is mede
afhankelijk van wat de leerkrachten zelf kunnen en willen doen. Als
cultuurcoaches wisselen we ook wel onderling uit. Of we zetten samen iets op.
Het is geweldig om te zien hoe een kind kan veranderen. Zo was er eens een
jongen die nogal stoer was. Tijdens het dansen zag ik een heel ander kind en
vielen de schillen af. In de veiligheid van een kleine groep hoefde hij zijn
air niet hoog te houden. Kinderen kunnen je soms echt verrassen. Het is mooi om
te zien dat ze zichzelf kunnen zijn door de lessen van het kunstmenu in te
zetten. Sinds ongeveer twee jaar is Techniek aan het kunstmenu toegevoegd. Het
kunstmenu bestaat uit een vast deel en een plus deel. De groepen 1 t/m 8 hebben
twee keer per jaar een uitje of doen iets op school. De school heeft ook nog
twee keuzes per jaar uit het plusmenu om aan te vullen met iets wat bij de
school past. Zo kan een school het echt persoonlijk maken en kiezen wat bij hun
jaarplan past, bijv. aansluiten bij projecten. De basis is het kunstmenu. Er
zitten altijd lessen bij vanuit de instellingen. Als cultuurcoach ga je dan nog
met de leerkracht in gesprek om af te stemmen of de leerkracht zelf meegaat of
dat ik nog iets kan betekenen met een voor- of nales. Met die les erbij geven
we meer verdieping zodat het méér wordt dan alleen maar het bezoekje.
Verder passen we het programma aan de behoeften en wensen van
school en leerkrachten aan. Ik ga meestal aan het begin van het schooljaar met
het hele team in gesprek over het nieuwe kunstmenu en dan bespreken we ook of er
verder vanuit de school nog wensen zijn. We kijken dan waar ik mogelijk in kan
ondersteunen. Bij de een verloopt het contact via de bovenbouwcoördinator, bij
de ander via de directeur en weer elders benader ik de leerkrachten
rechtstreeks. Hoe de invulling er precies uitziet verschilt per school. Er zijn
ook scholen die workshops geven, zodat er voor iedere leerling iets te kiezen
is. Of ze bieden iets aan voor kinderen die in kleine groepjes of individueel
iets willen. We kijken naar waar de talenten liggen, zodat ze echt in hun eigen
kracht kunnen gaan staan en dát doen waar ze blij van worden. De samenwerking
met Proloog gaat heel gemakkelijk en is open. We zijn al heel erg aan elkaar
gewend en staan op gelijke voet. Ik word gezien en dat is erg fijn. Ik vind het
geweldig dat je echt verschil kunt maken. Juist ook het afgelopen jaar tijdens
de lockdown. Zo moesten we de musical door de corona omgooien tot een film. Een
ouder had een lijntje met de bioscoop. De kinderen kwamen met hun ouders naar
de bioscoop, kregen een bakje popcorn en konden hun eigen film bekijken. Dat
was zo cool. Het werd voor de kinderen zo toch nog bijzonder, een echt feestje.